Reklama:

Ruch i aktywność fizyczna w rehabilitacji dzieci z padaczką, cz. 1

Ten tekst przeczytasz w 5 min.

Ruch i aktywność fizyczna w rehabilitacji dzieci z padaczką, cz. 1

Shutterstock

Dzieci podczas zajęć wychowania fizycznego

Epilepsja jest chorobą znaną od wieków, z początku postrzeganą w kategoriach opętania z racji objawów, jakie powodowała. Jednak już Hipokrates odkrył, że choroba ta to głównie uszkodzenia mózgu. Padaczka jest sklasyfikowaną jednostką chorobową, jednak nie stanowi ona klasycznej choroby, a odzwierciedla raczej patologiczny proces, jaki toczy się w organizmie człowieka. Wiele osób, bazując na stereotypach, uważa, że aktywność fizyczna jest dla takich osób zakazana, jednak jak wskazują badania, nie można bardziej zahamować rozwoju dziecka chorego na padaczkę, jak zabraniając mu aktywności fizycznej.

Reklama:

Ograniczenia

Dzieciom, u których zdiagnozowano padaczkę, celowo, choć bezzasadnie, wprowadza się znaczne ograniczenia aktywności fizycznej poprzez zabranianie brania udziału w zabawach ruchowych, wszelkiego rodzaju ćwiczeniach gimnastycznych czy nawet lekcjach wychowania fizycznego, co wpływa negatywnie nie tylko na fizyczność młodego człowieka, ale także na jego poczucie własnej wartości oraz obniżenie jakości życia. Osoby cierpiące na padaczkę zwykle są zapoznane z reakcjami swojego organizmu i świadome procesów w nim zachodzących, a co więcej – mają świadomość pewnych ograniczeń i niedoborów w sprawności, co odzwierciedla się w obostrzeniach i restrykcjach dotyczących zarówno funkcjonowania fizycznego, jak i społecznego. Nie ma to jednak pozytywnego wpływu ani na walkę z chorobą, ani na poczucie własnej wartości, a pogłębia stany odstawania od innych i poczucia niższości [1].

Uczeń z padaczką

W sytuacji dziecka chorującego na padaczkę, w przypadku prawidłowego procesu leczenia, zagrożenie pojawienia się napadu jest znikome, ale nie niemożliwe – wnioskiem tego każdy niemalże czynnik może je wywołać. Może jednak zdarzyć się sytuacja, w której dziecko doznaje ataku po raz pierwszy właśnie w szkole, stąd tak ważne jest przygotowanie nauczycieli do odpowiedniej reakcji. Podstawą jest zachowanie spokoju i zapewnienie bezpieczeństwa uczniowi, bez względu na to, czy jest to atak pełnoobjawowy, czy bez drgawek. Jeśli jednak pojawią się drgawki, konieczne staje się umieszczenie dziecka w bezpiecznym miejscu, ułożenie w odpowiedniej pozycji zapewniającej drożność dróg oddechowych, położenie czegoś miękkiego pod głowę, rozluźnienie ubrania w okolicy szyi, a po przebytym ataku dziecko powinno być obserwowane i zabezpieczone do uzyskania z powrotem pełnej świadomości [3].

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Padaczka

Uderzenie w głowę,ucisk
Witam w piątek(4dni temu) byłam pod dużym wpływem alkoholu i nic prawie noe Pamietam,koleżanka odprowadzała mnie do domu gdzie podobno przewróciłam się na trawę. A wcześniej w domu uderzyłam głową o ...
gość
Forum: Padaczka
cenobamt
cześć wszystkim biorę cenobamt ponieważ po topamaksie dostałam jaskry ale ontozry powoduje straszne tycie.nie ma tego nigdzie napisanego w ostrzeżeniach,śpionczkę i zawroty głowy pamietajcie!!!!!
gość
Forum: Padaczka
Zmiany zachowania
Hej czy wasze dzieci mają zaburzeniami zachowania np. agresja , problemy z ubiorem , zmienny nastrój.Dziewczynka przyjmuje vetire .
gość
Forum: Padaczka
Sny po napadzie
Witam, Mam pytanie do chorujacych na epilepsje. Po kazdym ataku mam dziwne, straszne sny. W ogole nie maja sensu, ale najgorsze jest to, ze kazdy polega na tym samym, czyli, ze umieram i nikt mi ...
laserowe usuwanie żylaków
Zastanawiam się nad laserowym usuwaniem żylaków i chciałbym poznać opinie osób, które przeszły już przez tę procedurę. Czy ktoś mógłby podzielić się swoimi doświadczeniami? Interesują mnie skutki ubo...
Komputer
Czy jesteście w temacie komputera i jego szkodliwości na mózg interesuje mnie lewa półkula i niepełnosprawnośc w stopniu lekkim
Reklama:
Reklama: