Zaloguj
Reklama

Jak poprawić pamięć i koncentrację?

Jak poprawić pamięć i koncentrację?
Fot. panthermedia
(0)

Od czasu do czasu każdy z nas ma chwile zapomnienia, zwłaszcza gdy ma dużo rzeczy na głowie. Jest to całkowicie normalne zjawisko, jednak słaba pamięć może być frustrująca.

Reklama

Genetyka odgrywa ważną rolę w utracie pamięci, szczególnie w poważnych schorzeniach neurologicznych, takich jak choroba Alzheimera. Jednak badania wykazały, że odpowiednia dieta i styl życia mają również duży wpływ na lepszą pamięć. Jakie są naturalne sposoby na poprawę pamięci i koncentracji?

1. Spożywaj mniej dodanego cukru

Spożywanie zbyt dużej ilości dodanego cukru wiąże się z wieloma problemami zdrowotnymi i chorobami przewlekłymi, w tym zaburzeniami funkcji poznawczych. Badania wykazały, że dieta obciążona cukrem może prowadzić do słabej pamięci i zmniejszenia objętości mózgu, szczególnie w obszarze mózgu przechowującym pamięć krótkotrwałą. Ograniczenie cukru nie tylko wspomaga lepszą pamięć, ale także poprawia ogólny stan zdrowia.

2. Wypróbuj olej rybny

Olej rybny jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3, kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA). Tłuszcze te są ważne dla ogólnego stanu zdrowia. Wykazano, że zmniejszają one ryzyko chorób serca, stany zapalne, łagodzą stres i niepokój oraz spowalniają zaburzenia psychiczne. Wiele badań wykazało, że spożywanie suplementów rybnych i olejów rybnych może poprawić pamięć, szczególnie u osób starszych. Zarówno DHA, jak i EPA są niezbędne dla zdrowia i funkcjonowania mózgu, a także pomagają zmniejszyć stan zapalny w ciele, który został powiązany z pogorszeniem funkcji poznawczych.

3. Znajdź czas na medytację

Praktyka medytacji może pozytywnie wpływać na twoje zdrowie, działa bowiem relaksująco i kojąco. Stwierdzono, że zmniejsza stres i ból, obniża ciśnienie krwi, a nawet poprawia pamięć. Wykazano, że medytacja zwiększa szarą materię w mózgu. Wykazano, że techniki medytacji i relaksacji poprawiają pamięć krótkotrwałą u osób w każdym wieku.

4. Utrzymuj zdrową wagę

Utrzymanie zdrowej masy ciała jest niezbędne dla dobrego samopoczucia i jest jednym z najlepszych sposobów na utrzymanie ciała i umysłu w doskonałej kondycji. W kilku badaniach ustalono, że otyłość jest czynnikiem ryzyka pogorszenia funkcji poznawczych. Co ciekawe, otyłość może faktycznie powodować zmiany w genach związanych z pamięcią w mózgu, negatywnie wpływając na pamięć. Otyłość może również prowadzić do insulinooporności i stanów zapalnych, które mogą negatywnie wpływać na mózg. Otyłość wiąże się również z wyższym ryzykiem rozwoju choroby Alzheimera, postępującej choroby, która niszczy pamięć i funkcje poznawcze.

fot. panthermedia

5. Wysypiaj się 

Sen odgrywa ważną rolę w konsolidacji pamięci, procesie, w którym wspomnienia krótkotrwałe są wzmacniane i przekształcane w wspomnienia długotrwałe.Badania pokazują, że jeśli jesteś pozbawiony snu, może mieć to negatywny wpływ na pamięć. Eksperci ds. zdrowia zalecają dorosłym spanie od siedmiu do dziewięciu godzin każdej nocy w celu uzyskania optymalnego zdrowia.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze