Reklama:

Przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka

mgr Dorota Caputa-Stępień

Ten tekst przeczytasz w 5 min.

Przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka

Pantherstock

Dziecko na basenie

Aby zapoznać się z rozwojem dziecka oraz metodami jego badania należy przybliżyć sobie pojęcia charakteryzujące rozwój. Harmonijny, nieharmonijny, okresy oraz wiek rozwoju – te niewiadome wyjaśnia poniższy artykuł rozpoczynający cykl o rozwoju dziecka.

Reklama:

Rozwój psychofizyczny

Rozwój psychofizyczny dziecka dzielimy na stadia- etapy zależne od granic chronologicznych:

  • etap niemowlęctwa: od urodzenia do 12 miesięcy,
  • etap poniemowlęcy: 2 i 3 rok życia,
  • etap przedszkolny od 3 do 7 roku życia,
  • młodszy wiek szkolny od 7 do 12 roku życia,
  • wiek dorastania od 12- 13 i do 17-18 roku życia,
  • okres młodzieńczy od 17- 18 do 24 roku życia.

W każdym okresie zachodzą zmiany w świadomości dziecka, w formach spostrzegania, myślenia i zapamiętywania. Zachodzą też zmiany w aktywności dziecka, czyli w działaniu i zachowaniu. W poszczególnych okresach zachodzą również zmiany w oddziaływaniu wychowawczym na dziecko.

Ważnym pojęciem w rozpatrywaniu rozwoju dziecka jest dojrzałość psychiczna dziecka, czyli całokształt cech dzieci w danym wieku dobrze przystosowanym do wymagań otoczenia. Najszybciej dojrzałość psychiczną można uzyskać w rozwoju umysłowym. Rozwój umysłowy zwany też poznawczym dzielimy na:

  1. Okres inteligencji senso- motorycznej, trwający od urodzenia do 24 m. ż. Inteligencja ta przejawia się w aktywności ruchowej i manipulacjach przedmiotami.
  2. Okres operacji konkretnych, od 2 do 11 r. ż.:
    • podokres wyobrażeń przedoperacyjnych. Posługiwanie się mową, naśladowanie czynności osób dorosłych,
    • podokres kształtowania się właściwych operacji. Inteligencja ta przejawia się w poglądach dziecka oraz konkretnych działaniach obrazowych.
  3. Okres operacji formalnych, od 7 do 15 r. ż. Dziecko ujmuje świat w sposób logiczny, zanim przystąpi do realizowania zadania stawia hipotezy, uwzględnia znane prawa, myśli. Po rozwoju poznawczym przychodzi czas na rozwój emocjonalny. Celem tego rozwoju jest osiągnięcie poznania i poruszania się płynnego w zakresie uczuć społecznych, moralnych, estetycznych, intelektualnych. Dojrzałość w tym zakresie należy kojarzyć z inteligencją emocjonalną, czyli wyrażaniem uczuć powściągliwie, z umiarem, godnością, panowanie nad ich ekspresją, umiejętność odroczenia reakcji afektywnej. Dojrzałość emocjonalna nie jest równoznaczna z oziębłością emocjonalną. Jeśli osoba umie odroczyć czy opanować emocje, nie znaczy że ich nie przeżywa.

Najpóźniej człowiek osiąga dojrzałość społeczną. Dzieje się to zwykle od. 20 roku życia. Dzieje się tak w momencie osiągnięcia niezależności, usamodzielnienia się, samostanowienia o sobie.


fot. panthermedia

Rozwój psychiki dziecka związany jest z rozwojem procesów poznawczych, emocjonalnych, motywacyjnych i wykonawczych. Dlatego też psychologia rozpatruje rozwój dziecka psychoruchowo. Pojęcie rozwoju psychoruchowego rozumiemy jako ściśle powiązany z psychiką, całokształtem czynności poznawczych i motywacyjnych. Wskazuje to na siłę powiązań w przypadku zaburzeń rozwoju. Na przykład myślenie niemowlęcia nie istnieje jako izolowany proces, ale jest uwikłane w działanie. Gdy dziecko myśli nie jest bierne, ale porusza się i manipuluje. We wczesnej fazie wieku przedszkolnego myślenie to przejawia się w bezsłownym rozwiązywaniu czynności problemowych. Dziecko przesuwa stołek lub ściąga serwetkę ze stołu chcąc uzyskać jakiś przedmiot.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Choroby OUN

Miastenia oczna
Dzień dobry .Proszę o informację czy po półtorej roku szukania przyczyny podwójnego widzenia w jednym oku komuś rozpoznali miastenię?wyniki autoimmunologiczne są ok a antyMusk to 0.01.dopiero za 2 mi...
EPILEPSJA NA TLE HOMONALNYM
Choruję od dawna, od 13 roku życia. Potem napady grand mal zdążały się sporadycznie, potem po ourozeniu jednego i drugiego dziecka. Dl7gi czas działały leki, teraz przy menopauzie znów tragedia, na...
Torbiel kieszonki Rathkego 2,5 mm
Witam, Torbiel najprawdopodobniej powoduje makroprolaktynemię klinicznie istotną. Dodatkowo mam bóle głowy i problemy z widzeniem w prawym oku. Czy w tej sytuacji tak mała torbiel kwalifikuje s...
Badanie psychologiczne: Postawy rodzicielskie, poczucie stresu oraz spostrzegane wsparcie społeczne u matek wychowujących dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Dzień dobry. Jestem studentką V roku psychologii i zapraszam matki dzieci z MPD do badania: https://docs.google.com/forms/d/1Ne_wUZ0rulT0c0cu5tNSNJEnTXMkL_0SbbswtjY8MFc/edit?fbclid=IwAR3Ythef9r...
Majaczenia
Witam. Mam pytanie czy ktoś z Was spotkał się z syndromem majaczeniowym u osoby starszej? Około 2 miesiące temu tata opuścił szpital, w trakcie hospitalizacji dostał sepsy. Po tych przejściach do do...
Uraz głowy
Kucalam przy kuchence przesowajac ją i szyba z kuchenki spadła mi na głowę to było tydzień temu ale nie rozcięła mi skóry głowy ponieważ szyba jest gruba i ciężka Bolała mnie głowa czułam jakby piecz...
Reklama:
Reklama: