Reklama:

Przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka

mgr Dorota Caputa-Stępień

Ten tekst przeczytasz w 5 min.

Przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka

Pantherstock

Dziecko na basenie

Aby zapoznać się z rozwojem dziecka oraz metodami jego badania należy przybliżyć sobie pojęcia charakteryzujące rozwój. Harmonijny, nieharmonijny, okresy oraz wiek rozwoju – te niewiadome wyjaśnia poniższy artykuł rozpoczynający cykl o rozwoju dziecka.

Reklama:

O związku psychiki i motoryki dowiadujemy się z analizy patologicznych przypadków chorych. Niedorozwój umysłowy zawsze przebiega równolegle z opóźnieniem rozwoju ruchowego, a przejawy zaburzenia motoryki bywają dla rodziców sygnałem upośledzenia umysłowego dziecka. Trudności w czytaniu czy pisaniu wskazują rodzicom nieharmonijny rozwój dziecka. Dlatego też w kierunku diagnostyki i terapii zarówno motoryka, czyli poruszanie się dziecka jak i psychika, czyli intelekt powinny być brane pod uwagę.

Rozwój psychomotoryczny dziecka postępuje od urodzenia i określa poziom sprawności psychomotorycznej dziecka, co oznacza, że jeśli dziecko rozwija się prawidłowo, to z chwilą badania metodami psychologicznymi {o których będziemy mówić w następnych artykułach} wiek rozwoju dziecka równa się wiekowi życia młodego człowieka. WR=WŻ.

Przez pojęcie tempa rozwoju rozumiemy szybkość z jaką dokonują się w organizmie człowieka zmiany progresywne. Rozwój dzieci nie zawsze zgodny jest z wiekiem dziecka. Czasami jest przyspieszony, WR>WŻ, lub obniżony WR.

Rytm rozwoju przebiega rozmaicie. Rozwój nieharmonijny to taki, gdy poszczególne sfery rozwoju przebiegają nie w swoim tempie. Np. stwierdzamy opóźnienie sfery ruchowej, podczas gdy inne sfery przebiegają prawidłowo. Rozwój nieharmonijny przebiega wówczas, gdy tempo rozwoju jest ogólnie opóźnione, lecz niektóre sfery rozwoju przebiegają w głębszym stopniu opóźnienia. Na przykład u dzieci opóźnionych umysłowo spotykamy przypadki szczególnie nasilonych trudności w czytaniu, ze względu na głębsze zaburzenia funkcji percepcyjnych.


fot. panthermedia

Inny model rozwoju nieharmonijnego charakteryzuje parcjalne lub fragmentaryczne przyspieszenie rozwoju w jednej sferze, np. mowy czy myślenia.

Ostatni model rozwoju nieharmonijnego charakteryzuje się tym, że jedne funkcje rozwijają się prawidłowo,  inne powyżej rozwoju prawidłowego, jeszcze inne są opóźnione, tzn. WR>

Model rozwoju psychoruchowego dziecka jest badany przez psychologa. Ważne jest żeby nie wypowiadać się tylko o bieżącym stanie rozwoju, ale prześledzić jego dynamikę.
Z powodu czynników chorobowych i środowiskowych tempo rozwoju może być niejednostajne. Niekiedy obserwujemy zastój w rozwoju, przyspieszenie, opóźnienie, cofnięcie się na niższy poziom. Zmiany te mogą mieć charakter trwały lub przejściowy, mogą pojawiać się w różnych momentach życia, jednorazowo lub wielokrotnie, mogą dotyczyć tempa rozwoju lub tylko niektórych funkcji.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Choroby OUN

Porada
Czy jak się bierze lek Lamitrin można też wziąć tramala na ból kręgosłupa
polineuropatia
Szukam dobrej rehabilitacji neurologicznej w Warszawie mam 84 lata cierpię na zaostrzenie polineuropatii nóg
Udar, stan wegetatywny
Nie wiem w sumie, czego od Was oczekuje, ale może ktoś pomoże mi, jak żyć dalej pozyskuje traumie… Moja mama, 58lat, wylądowała w szpitalu 18.11.2023. Okazało się, że ma rozległe zapalenie płuc i...
brak czucia w nogach
dzien dobry, ojciec mial operacje kregoslupa(wymiana 2 kregow szyjnych). niestety po operacji nie ma czucia w nogach. czeka w szpitalu(Gdansk) na rehabilitacje w osrodku w Tczewie. czy mozecie ew. po...
gość
Forum: Padaczka
cenobamt
cześć wszystkim biorę cenobamt ponieważ po topamaksie dostałam jaskry ale ontozry powoduje straszne tycie.nie ma tego nigdzie napisanego w ostrzeżeniach,śpionczkę i zawroty głowy pamietajcie!!!!!
gość
Forum: Padaczka
Zmiany zachowania
Hej czy wasze dzieci mają zaburzeniami zachowania np. agresja , problemy z ubiorem , zmienny nastrój.Dziewczynka przyjmuje vetire .
Reklama:
Reklama: