Zaloguj
Reklama

Wpływ krótkotrwałego stresu na proces uczenia się

Wpływ krótkotrwałego stresu na proces uczenia się
Fot. medforum
(0)

Nawet krótkotrwały stres może znacząco zakłócać uczenie się i zapamiętywanie poprzez wprowadzenie zaburzeń strukturalnych w neuronach w których przebiegają te procesy.

Do niedawna badacze koncentrowali się na skutkach długotrwałego (tygodnie, miesiące) stresu oddziałującego na te struktury mózgowe. Wyniki badań opublikowane ostatnio na łamach "Journal of Neuroscience” przez badaczy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine wskazują na to, że również krótkotrwałe oddziaływanie stresu utrudniać uczenie się. Zespół kierowany przez dr Tallie Z. Baram badając myszy i szczury wykazał, że czynnikiem zakłócającym uczenie się podczas stresu jest hormon o nazwie kortykoliberyna (CRH), uwalniany w trakcie jego trwania w hipokampie. Przyczynia się on do szybkiego rozpadu kolców dendrytycznych i w ten sposób zaburza plastyczność synaptyczną. Procesy uczenia się ulegały poprawie wraz ze spadkiem jego poziomu. Odkrycia te mogą przyczynić się stworzenia preparatów zmniejszających wpływ stresu na uczenie się poprzez blokowanie działania kortykoliberyny.

(0)
Reklama
Komentarze