Zaloguj
Reklama

Problemy z pamięcią i koncentracją związane z wiekiem - jak sobie z nimi radzić

Problemy z pamięcią i koncentracją związane z wiekiem - jak sobie z nimi radzić
Fot. Panthermedia
(2)
Problemy z pamięcią i koncentracją

Każdego dnia dociera do nas bardzo duża ilość różnego rodzaju informacji. W tym celu potrzebujemy sprawnej pamięci, która daje możliwość ich gromadzenia, przetwarzania, przechowywania jak również odtwarzania.

Z wiekiem pojawiają się problemy nie tylko z pamięcią ale również i z koncentracją tj. zdolnością polegającą na skupieniu i kierowaniu uwagi oraz utrzymaniu jej w określonym czasie.

W momencie gdy pojawiają się problemy z tymi procesami uświadamiamy sobie, iż przestajemy radzić sobie z codziennymi obowiązkami, zapominamy imion najbliższych, nazwy ulic, przedmiotów, nie pamiętamy o zakupach, rachunkach i wiele innych.

Problemy z pamięcią i koncentracją - Objawy i przebieg

W przypadku osób starszych starzenie fizjologiczne jest procesem normalnym i w pełni naturalnym. Wpływ na to mają także m.in.: ginięcie (neuronów) komórek nerwowych, sytuacja społeczna danej osoby, problemy natury psychicznej, choroby, długotrwałe stosowanie leków, infekcje i wiele innych przyczyn indywidualnych.

Osoby w starszym wieku zazwyczaj są świadome faktu, iż problemy z ich pamięcią i koncentracją stają się z każdym dniem coraz głębsze i poważniejsze.

Wśród najczęstszych problemów wymieniane są te, które dotyczą:

  • przypomnienia sobie imion, nazwisk osób z najbliższej rodziny, znajomych, przyjaciół czy sąsiadów oraz nazw przedmiotów codziennego użytku, ulic, sklepów, produktów spożywczych itp,
  • nasilających się problemów z orientacją w przestrzeni otwartej ale także we własnym domu,
  • zapominania zasłyszanych oraz przeczytanych przed chwila informacji,
  • zapominanie trasy powrotnej do domu,
  • gubienie i zapominanie powszechnie, codziennie używanych słów, zwrotów,
  • zapominania wyłączenia urządzeń elektrycznych w domu,
  • przeoczanie uregulowania miesięcznych opłat stałych,
  • pojawia się zagubienie, rozkojarzenie,
  • widoczne staje się unikanie kontaktu z członkami rodziny oraz znajomymi i przyjaciółmi.

Osoby starsze powinny przy pomocy rodziny, znajomych oraz personelu medycznego podejmować wszelkie próby by usprawnić i trenować swoją pamięć oraz koncentrację.

Kluczową rolę odgrywa już na samym początku m.in.:

  • regularny wypoczynek,
  • zdrowy, niczym nie zakłócony sen- w przypadku osób, które cierpią na bezsenność, mają problemy z zasypianiem pojawią się problemy z pamięcią, koncentracją, rozdrażnienie, niepokój a nawet utrata dużej ilości komórek nerwowych,
  • aktywność fizyczna- spacery, gimnastyka na świeżym powietrzu, basen, chodzenie o kijkach, bieganie i inne wpływają na dotlenienie mózgu. Dotleniony i ukrwiony mózg ma większą wydajność,
  • spotkania ze znajomymi- gry w szachy, warcaby, wspólne rozwiązywanie krzyżówek, sudoku, przy jednoczesnym odstąpieniu od biernego oglądania telewizji i dzielenia się informacjami o swoich problemach zdrowotnych,
  • prawidłowe odżywianie- dieta odgrywa kluczową rolą w sprawnym funkcjonowaniu naszego mózgu.

Należy jeść dużo owoców, warzyw, ciemnego pieczywa, orzechów, dyni, słonecznika, ryżu (zwłaszcza brązowego) oraz ryb. Posiłki powinny być regularne, urozmaicone i spożywane w małych ilościach.
pozytywne nastawienie do innych i samego siebie- w przypadku osób smutnych, przygnębionych z negatywnym podejściem do życia, zestresowanych obserwuje się mniejszą wydajność mózgu, problemy z zapamiętywaniem, przyswajaniem nowych informacji.

Bardzo często widoczne są problemy z koncentracją.

  • Trenowanie pamięci powinno być dostosowane indywidualnie do osoby. Każda forma aktywności, jej regularności i zaangażowanie osób trzecich w pomoc są bardzo ważne. Wymienić należy tutaj czytanie książek, gazet, oglądanie zdjęć, gra w szachy, układanie puzzli ale także powtarzanie imion osób bliskich i znajomych, nazw przedmiotów codziennego użytku, bloków, przystanków, ulic, zwierząt itp.  
  • Trenowanie koncentracji - podczas treningu koncentracji należy się wyciszyć i uspokoić, następnie ograniczyć wszelki źródła hałasu i znaleźć spokojne miejsce. Kluczową rolę odrywa pełne skupienie oraz planowanie zadań, które chcemy w danym czasie wykonać.

Środki poprawiające i wspomagające pamięć oraz koncentrację

Wiele osób starszych sięga po dostępne w aptekach oraz w ogrodach środki wspomagające pracę mózgu. Są one dostępne w różnych postaciach od płynnych po w formie kapsułek. W przypadku problemów z pamięcią i koncentracja warto stosować m.in.: lecytynę, preparaty zawierające miłorząb japoński oraz żeń-szeniem. Szereg witamin dostępnych w aptekach bez recepty zwiększa wydajność mózgu (activ, vigor), witamina B12, magnez, fosfor, cynk, witamina A oraz wszelkie preparaty z kofeiną.

(2)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze