Zaloguj
Reklama

Diagnostyka otępienia w POZ

Autor/autorzy opracowania:

Bibliografia:

Psychiatria M. Jarema, J. Rabe – Jabłońska, PZWL, Warszawa 2013 

Kategorie ICD:


Diagnostyka otępienia w POZ
Fot. Pantherstock
(5)

Otępienie zwykle jest zespołem przewlekłym, postępującym, charakteryzującym się stopniowym pogarszaniem sprawności intelektualnej, takich jak pamięć, myślenie, orientacja, rozumienie, liczenie, zdolność do uczenia się, język i ocena. Dodatkowo często towarzyszą mu zaburzenia emocjonalne, zaburzenia zachowania i motywacji. Przyczynami mogą być, m.in. choroby neurodegeneracyjne, choroby naczyniowe mózgu, uraz mózgu, choroba alkoholowa, choroby metaboliczne.

Objawy i przebieg

W warunkach lekarza podstawowej opieki zdrowotnej użyteczne są skale takie jak: krótka skala oceny stanu psychicznego, tzw. mini mental state examination – MMSE oraz test rysowania zegara. MMSE składa się z 30 pytań/zadań .

Ocenia się:

  • orientację w czasie,
  • orientację w miejscu,
  • zapamiętywanie,
  • uwagę i liczenie,
  • przypominanie,
  • nazywanie,
  • powtarzanie,
  • rozumienie,
  • czytanie,
  • pisanie i rysowanie.

Maksymalny wynik testu wynosi 30 punktów, wynik poniżej 26 wskazuje na zaburzenia funkcji poznawczych, a poniżej 23 punktów sugeruje otępienie. W drugim przypadku konieczna jest dalsza diagnostyka psychologa klinicznego, neurologa, psychiatry lub neuropsychologa.

Test rysowania zegara polega narysowaniu zegara ze wskazówkami pokazującymi określoną godzinę. Za pośrednictwem oceny liczby błędów popełnianych przez chorego błędów można ocenić przede procesy wzrokowo-przestrzenne, planowanie i myślenie abstrakcyjno - pojęciowe.

Więcej o teście MMSE kliknij tu

(5)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze