Zaloguj
Reklama

Ból głowy typu napięciowego

Autor/autorzy opracowania:

Bibliografia:

  1. „Medycyna Praktyczna - Neurologia” 2 (26) marzec-kwiecień 2014
  2. „Medycyna Praktyczna - Neurologia” 1 (7) styczeń-luty 2011
  3. „Harrison – Neurologia w medycynie klinicznej” tom I pod redakcją Stephena L. Hausera, redakcja naukowa wydania polskiego: prof. dr hab. med. dr h.c. Antoni Prusiński, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008

Kategorie ICD:


Ból głowy typu napięciowego
Fot. ojoimages
(4)

Ból głowy typu napięciowego (TTH, ang. tension-type headache) występuje bardzo często. Szacuje się, że w ciągu całego życia pojawia się u 30-78% osób. Nieco częściej występuje u kobiet. Po raz pierwszy pojawia się po 25-30 roku życia (szczyt zachorowań przypada na czwartą dekadę życia).

Ból głowy typu napięciowego - Objawy i przebieg

Tego rodzaju ból głowy typowo jest:

  • obustronny, zwykle w okolicy czołowej
  • o charakterze ściskającym lub uciskającym (nie pulsujący)
  • ma niewielkie lub umiarkowane nasilenie 
  • trwa od pół godziny do 7 dni 
  • nie nasila się w czasie zwykłej aktywności fizycznej 
  • bez nudności i wymiotów 
  • może występować nadwrażliwość na światło lub dźwięk.

Wyróżnia się postać epizodyczną (ból występuje przez mniej niż 14 dni w miesiącu) oraz przewlekłą (co najmniej 15 dni w miesiącu z bólem głowy).

Ból głowy typu napięciowego - Kiedy udać się do lekarza

Jeśli ból występuje rzadziej niż raz w miesiącu na ogół nie wymaga leczenia (tak zwany rzadki epizodyczny ból głowy typu napięciowego). Doraźnie można stosować proste leki przeciwbólowe (np. paracetamol) lub niesteroidowe leki przeciwzapalne (np. ibuprofen). Jeżeli ból głowy pojawia się bardzo często, należy rozważyć leczenie zapobiegawcze – w tym celu stosuje się leki przeciwdepresyjne, które zapobiegają nawrotom bólu (bez względu na to, czy u chorego występuje depresja). Przydatna w leczeniu bólu może być psychoterapia poznawczo-behawioralna.

Ból głowy typu napięciowego - Leczenie

Rozluźnienie niemal zawsze łagodzi ból głowy typu napięciowego – warto szukać własnego sposobu rozluźnienia (odpoczynek w łóżku, masaż, techniki relaksacyjne).

Zaleca się unikanie czynników, które mogą wyzwolić ból, takich jak:

  • niedostateczne lub nieregularne spożywanie posiłków 
  • zbyt krótki lub zbyt długi sen
  • odwodnienie 
  • przyjmowanie dużej ilości lub odstawienie kofeiny (zawartej w kawie i napojach orzeźwiających) 
  • zbyt mała lub nieodpowiednia aktywność fizyczna
(4)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze