Ten dział nie ma jeszcze sponsora
| Artykuły | Wiadomości | Porady | ||||
Pacjenci ze schizofrenią powinni zwiększyć aktywność fizyczną.
Nawet umiarkowane palenie niszczy tętnice.
Intensywna suplementacja składników odżywczych przy zastosowaniu gotowych szeroko dostępnych komercyjnych preparatów poprawia wyniki rehabilitacji ruchowej prowadzonej u pacjentów po przebytym udarze mózgu, rehabilitowanych w warunkach stacjonarnych. Takie wnioski płyną z badania opublikowanego w dzisiejszym wydaniu czasopisma Neurology.
Wyniki najnowszych badań świadczą o podwyższonym ryzyku pęknięcia tętniaka aorty u palących kobiet.
Ze względu na zawartość dużych ilości antyoksydantów w kawie czy herbacie, codzienne picie dużych ilości powyższych używek wydaje się chronić mężczyzn palących papierosy przed wystąpieniem udaru niedokrwiennego mózgu. Takie wnioski płyną z dużego, prospektywnego badania przeprowadzonego wśród fińskich palaczy.
Z dostępnych danych wynika, iż więcej kobiet w średnim wieku przechodzi udar krwotoczny mózgu w porównaniu do mężczyzn w tym samym wieku.
W prowadzonym wieloośrodkowym rejestrze pacjentów po przebytym udarze mózgu w USA oceniono częstość występowania depresji poudarowej wśród kobiet na 20%, wśród mężczyzn na 8,2%. Celem badania była ocena (wśród 491 pacjentów) wpływu depresji oraz jakości życia po przebytym udarze mózgu w zależności od płci na regularne przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych, przeciwnadciśnieniowych oraz obniżających poziom cholesterolu, przepisanych przy wypisie ze szpitala.
Dotychczasowe badania dotyczące wpływu przyjmowania w diecie pierwiastków takich jak magnez, wapń, potas i sód na ryzyko wystąpienia udaru mózgu dostarczały sprzecznych informacji. Aby zweryfikować te dane, naukowcy z Karolinska Institute w Szwecji badali zależność pomiędzy suplementacją powyższych pierwiastków a ryzykiem wystąpienia udaru mózgu w grupie 26556 fińskich palaczy papierosów (mężczyźni), w wieku od 50 do 69 lat. Ilość suplementowanych pierwiastków w diecie był oceniany przy użyciu dokładnego i zwalidowanego kwestionariusza.
Podczas International Stroke Conference 2008 w Nowym Orleanie (USA) zaprezentowano wyniki badania porównującego częstość występowania udaru mózgu w Europie i Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Wynika z niego, że częstość udaru jest znacząco większa wśród wszystkich grup socjospołecznych w USA w porównaniu z ich odpowiednikami w Europie, jednak największe różnice były widoczne wśród rasy czarnej oraz ludzi ubogich.
W grudniowym wydaniu czasopisma The Lancet przedstawiono metaanalizę dotyczącą relacji pomiędzy śmiertelnością z przyczyn naczyniowych a wartością ciśnienia tętniczego (RR) i poziomem cholesterolu całkowitego we krwi.