Reklama:

Przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka

mgr Dorota Caputa-Stępień

Ten tekst przeczytasz w 5 min.

Przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka

Pantherstock

Dziecko na basenie

Aby zapoznać się z rozwojem dziecka oraz metodami jego badania należy przybliżyć sobie pojęcia charakteryzujące rozwój. Harmonijny, nieharmonijny, okresy oraz wiek rozwoju – te niewiadome wyjaśnia poniższy artykuł rozpoczynający cykl o rozwoju dziecka.

Reklama:

O związku psychiki i motoryki dowiadujemy się z analizy patologicznych przypadków chorych. Niedorozwój umysłowy zawsze przebiega równolegle z opóźnieniem rozwoju ruchowego, a przejawy zaburzenia motoryki bywają dla rodziców sygnałem upośledzenia umysłowego dziecka. Trudności w czytaniu czy pisaniu wskazują rodzicom nieharmonijny rozwój dziecka. Dlatego też w kierunku diagnostyki i terapii zarówno motoryka, czyli poruszanie się dziecka jak i psychika, czyli intelekt powinny być brane pod uwagę.

Rozwój psychomotoryczny dziecka postępuje od urodzenia i określa poziom sprawności psychomotorycznej dziecka, co oznacza, że jeśli dziecko rozwija się prawidłowo, to z chwilą badania metodami psychologicznymi {o których będziemy mówić w następnych artykułach} wiek rozwoju dziecka równa się wiekowi życia młodego człowieka. WR=WŻ.

Przez pojęcie tempa rozwoju rozumiemy szybkość z jaką dokonują się w organizmie człowieka zmiany progresywne. Rozwój dzieci nie zawsze zgodny jest z wiekiem dziecka. Czasami jest przyspieszony, WR>WŻ, lub obniżony WR.

Rytm rozwoju przebiega rozmaicie. Rozwój nieharmonijny to taki, gdy poszczególne sfery rozwoju przebiegają nie w swoim tempie. Np. stwierdzamy opóźnienie sfery ruchowej, podczas gdy inne sfery przebiegają prawidłowo. Rozwój nieharmonijny przebiega wówczas, gdy tempo rozwoju jest ogólnie opóźnione, lecz niektóre sfery rozwoju przebiegają w głębszym stopniu opóźnienia. Na przykład u dzieci opóźnionych umysłowo spotykamy przypadki szczególnie nasilonych trudności w czytaniu, ze względu na głębsze zaburzenia funkcji percepcyjnych.


fot. panthermedia

Inny model rozwoju nieharmonijnego charakteryzuje parcjalne lub fragmentaryczne przyspieszenie rozwoju w jednej sferze, np. mowy czy myślenia.

Ostatni model rozwoju nieharmonijnego charakteryzuje się tym, że jedne funkcje rozwijają się prawidłowo,  inne powyżej rozwoju prawidłowego, jeszcze inne są opóźnione, tzn. WR>

Model rozwoju psychoruchowego dziecka jest badany przez psychologa. Ważne jest żeby nie wypowiadać się tylko o bieżącym stanie rozwoju, ale prześledzić jego dynamikę.
Z powodu czynników chorobowych i środowiskowych tempo rozwoju może być niejednostajne. Niekiedy obserwujemy zastój w rozwoju, przyspieszenie, opóźnienie, cofnięcie się na niższy poziom. Zmiany te mogą mieć charakter trwały lub przejściowy, mogą pojawiać się w różnych momentach życia, jednorazowo lub wielokrotnie, mogą dotyczyć tempa rozwoju lub tylko niektórych funkcji.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Choroby OUN

Gość
Witam dodajcie mi otuchy mójemu mężowi pek tetniak juz tydzien po opetacji jestem zalamana reaguje tylko na ktotkie polecenia np.ścisnij mi dłoń nie wiem czy nas poznaje cos probuje mowic ale nie wyc...
Ból po operacji
Dzień dobry, tydzień temu miała operacje na krehoslup szyjny, wstawiona plytka na śruby między C5,C6. Odczuwam bol podczas zmiany pozycji,kichaniu,kaszlu,wycieraniu twarzy np. Czy to jest normalne....
Miastenia oczna
Dzień dobry .Proszę o informację czy po półtorej roku szukania przyczyny podwójnego widzenia w jednym oku komuś rozpoznali miastenię?wyniki autoimmunologiczne są ok a antyMusk to 0.01.dopiero za 2 mi...
EPILEPSJA NA TLE HOMONALNYM
Choruję od dawna, od 13 roku życia. Potem napady grand mal zdążały się sporadycznie, potem po ourozeniu jednego i drugiego dziecka. Dl7gi czas działały leki, teraz przy menopauzie znów tragedia, na...
Torbiel kieszonki Rathkego 2,5 mm
Witam, Torbiel najprawdopodobniej powoduje makroprolaktynemię klinicznie istotną. Dodatkowo mam bóle głowy i problemy z widzeniem w prawym oku. Czy w tej sytuacji tak mała torbiel kwalifikuje s...
Badanie psychologiczne: Postawy rodzicielskie, poczucie stresu oraz spostrzegane wsparcie społeczne u matek wychowujących dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Dzień dobry. Jestem studentką V roku psychologii i zapraszam matki dzieci z MPD do badania: https://docs.google.com/forms/d/1Ne_wUZ0rulT0c0cu5tNSNJEnTXMkL_0SbbswtjY8MFc/edit?fbclid=IwAR3Ythef9r...
Reklama:
Reklama: